Nieuws
Home - Column - Melkpunt Campagne 2016: achter de schermen

Melkpunt Campagne 2016: achter de schermen

Tekst: Annemarie Pera & Ayinda Schlüter

Het is weer campagnetijd! Elk jaar presenteert Melkpunt de nieuwe campagnefoto’s in de Wereld Borstvoeding Week. Het thema is dit jaar: Een Sleutel tot Duurzame Ontwikkeling. Borstvoeding is natuurlijk ook heel duurzaam! Maar hoe beeld je dat nou uit?

Voeden kan en mag overal. Borstvoeding is al de meest duurzame voeding die je kiest voor je baby, natuurlijk. Wat valt nog meer combineren qua duurzaamheid?

Door bijvoorbeeld de fiets te pakken en de auto te laten staan. Drink daar een lekker bidonnetje kraanwater bij en koop geen fles water in de supermarkt.

Recycle! Breng je lege glazen en potten en oud papier naar de daarvoor bedoelde bakken. Ook elektrische apparaten en GFT afval apart inzamelen helpt enorm!

Ga naar de bibliotheek en zoek naar tips voor een duurzamer leven. In de bieb kan je boeken lenen en lezen, dat is duurzamer dan kopen en natuurlijk sowieso heel goed voor de ontwikkeling van je kind.

In de Centrale Bibliotheek van Den Haag aan het Spui vind je het loket van Duurzaam Den Haag. Hier krijg je op een laagdrempelige en inspirerende wijze informatie, tips, demo’s en acties om duurzaam te leven. Wist je bijvoorbeeld dat je met een waterbesparende douchekop niet alleen water maar ook geld bespaart, tot wel 20 euro per jaar! Ga voor meer informatie naar duurzaamdenhaag.nl of kom langs bij het Duurzaam Den Haag Loket!

Je vindt op onze foto’s dus duurzame en milieuvriendelijke beelden. Uiteraard gecombineerd met voedende vrouwen!

We begonnen maanden terug weer na te denken over de nieuwe campagne. Er werden chats aangemaakt, teams gevormd, diverse locaties bedacht, modellen gezocht en hadden we veel plezier met het opzetten van de nieuwe campagne voor Melkpunt. We willen dat de foto’s goed zijn en mooi, we willen dat ze uitdagen, iets vertellen, aansporen tot voeden buitenshuis en de norm bijstellen. Kortom: we verwachten een hoop van ieder die ons helpt en vooral van onszelf. Dan komen er wisselingen in het team, dat maakt het lastig ineens. De plannen blijven liggen, we proberen weer balans te vinden. Dan ineens is daar een deadline en wel 24 juli! Dat is over een week of 2…..OMG!!! We diepen alle chats weer op en gaan als een razende. Modellen, een fotograaf, wie kan helpen die dag, locaties moeten we regelen…….projectleider Ayinda krijgt het allemaal voor elkaar. Onze waardevolle BRA Shirley Broers kwam ons helpen die dag.

Shirley B: ‘De Borstvoedingscampagneshoot van 2016 is helaas mijn voorlopig laatste project. Ik heb die dag heel erg genoten. Veel verschillende moeders gezien en kennis met ze gemaakt. Al die moeders hebben allemaal kindjes om op eten. En zo heerlijk om te zien hoe de kindjes van mamamelk kunnen genieten. We hebben die dag in 5 uur tijd 6 modellen en 3 locaties gedaan. Dat was wel een challenge. Maar het is allemaal gelukt. Dat was natuurlijk niet gelukt zonder de moeders en de fotograaf. Heel erg bedankt voor jullie hulp. Met dit project neem ik afscheid van Melkpunt en van alle lieve moeders. Bedankt voor deze ervaring!’

Melkpunt Campagne 2016 Ayinda & Shirley B
Latte na het harde werk

Shirley, veel succes met je opleiding die je dit nieuwe schooljaar begint en we hopen je af en toe terug te zien!

Op zo’n dag zijn de modellen soms wat nerveus en werken hun baby’s en kinderen vaak niet mee. ‘Ze moet nu drinken, maar ze wil niet’! Maar vaak is het enorm gezellig en strest iedereen gezellig mee want er is tijdsdruk!

ula mirowska please cover yourself
Ula Mirowska – Please cover yourself   – Meer van Ula?  www.ulamirowska.comwww.ulamirowskadiary.com

Onze fotograaf deze campagne is Ula en zij stelt zich hieronder even voor: ‘Ik volgde Melkpunt al een jaar (nadat ik met Ayind
a voor een ander bedrijf een fotoshoot had gedaan). In die tijd  werkte ik aan mijn eigen project “Please cover yourself”
Toen Ayinda mij vroeg of ik voor Melkpunt wil werken zei ik enthousiast “JA” en daarna ging ik snel kijken of ik wel beschikbaar was! Haha! Mijn kinderen zijn al groot, bijna 4 en 10 jaar oud maar ik wil graag borstvoeding op een andere manier ondersteunen. Ik omschrijf het zo: het is het beste wat je kan doen voor je baby, het is mooi en het moet kunnen waar je ook bent, dus ook in de openbare ruimte!’

Wendy stond met haar gezin model op de ‘glasbak-foto’:‘Onze zoon drinkt alweer 22 maanden bij mij en ik wil zo laten zien hoe normaal het eigenlijk is. Net zoals onze gezinssamenstelling, dat is ook normaal. Wij zijn trots! Gelukkig viel het helemaal niet op dat we de shoot deden (ahum). Met een enorm glimmend frisbee-ding (voor de juiste belichting) op een druk punt voor een supermarkt, haha!’

Melkpunt fotoshoot 2016 recycle punt glasbak
Glimmend frisbee-ding

Voor de shoot in de bibliotheek hadden we wel drie modellen!

Angelica (links): ‘De fotoshoot liep voor mij prima. Wij moesten geduldig zijn omdat de andere dames in de make-up werden gezet. Maar dat vonden Liliana en ik niet erg want zij kon even drinken. Daarna was ze helemaal gelukkig want ze mocht lekker blijven drinken tot het einde van de shoot. Want zolang zij mag drinken is ze een blij baby en ik een blije mama. Ik vond de shoot verder leuk. Gezellig gekletst met de andere moeders en leuke info gehad over duurzaam wonen. Al met al een geslaagd dagje zo.

Kimberly (midden): ‘Ik vond het een onwijs leuke shoot! Ik sta er helemaal achter om borstvoeding te normaliseren. Ik heb me bij mijn oudste dochter zo geremd en onzeker gevoeld om op een publieke plek de borst te geven. Ik wil dat niet meer! Borstvoeding is het gezondste wat er is voor mijn kindje (alle kindjes) en ik doe er graag aan mee om dit te promoten.’

Debora (rechts): ‘Ik heb meegedaan, omdat ik het belangrijk vind om ook de diversiteit van het borstvoeden in beeld te brengen. Mama’s uit diverse culturen verbinding en erkenning geven door het diverse beeldmateriaal. Vooral het imponerende karakter van voedende moeders was voor mij de doorslag om mee te doen.’

Melkpunt Campagne 2016 Bibliotheek achter de schermen

Marjan, tevens een BRA (Bijstaan, Raadgeven, Actievoeren. Melkpunt team van medewerkers), voedde in haar bakfiets: ‘Borstvoeding & duurzaam? Die combinatie past wel bij ons. Sinds we een bakfiets hebben laten we de auto lekker staan als we naar het strand gaan. Beter voor het milieu en bovendien geen parkeerfrustratie! Voor de foto is het natuurlijk in scene gezet, maar we hebben al diverse keren zo voedend in “real life” gezeten! De waterpunten zoals die op de achtergrond, zijn op veel plekken langs de Haagse kust te vinden, niks lekkerder dan Haags duinwater! Al denken de kids daar duidelijk anders over…..’

Schitterende locatie!
Schitterende locatie!

Wij zijn trots op deze foto’s! Als stichting hebben we minder middelen om in te zetten dan we zouden wensen, maar toch staat er nu weer iets moois!

Bekijk ook

Er klopt iets niet.

Borstvoeding als wondermiddel

Kerst 2015… een kerst die we nooit meer zullen vergeten. Een Kerst vol verdriet, hoop, …