Nieuws
Home - Column - Hamburgermelk

Hamburgermelk

Tekst: Yael Haller, 17 september 2015

Gisteren zag ik op Facebook een foto voorbijkomen in een borstvoedingsgroepje. Jeeee #normalizebreastfeeding stond erbij. Maar toen ik naar het plaatje keek dacht ik Neeeeeee in plaats van jeeeeee. En waarom kreeg ik ineens zo’n zin in een hamburger?!
  
Waar het om gaat:
In Brazilië is een overheidscampagne gestart om zwangere vrouwen bewust te maken van het feit dat wat ze eten ook invloed heeft op hun ongeboren baby. Dat is waar en uit recent onderzoek blijkt dat kinderen zelfs andere genen kunnen ontwikkelen waardoor ze minder kans krijgen op kanker als hun moeder gezond eet tijdens hun zwangerschap en de eerste periode na de geboorte. Dit bewust maken hebben ze gedaan door baby’s aan de borst te fotograferen. Op die borst staat junkfood afgebeeld. Een heel sterk beeld.
  

Beter zou zijn: ‘je baby eet wat jij eet’. En dat is nou juist een van de voordelen van borstvoeding.

Wat is dan mijn probleem?
Ik heb er geen probleem mee dat vrouwen worden aangemoedigd om gezond te eten. Maar door op de foto baby’s te zetten die een hamburger, donut of cola naar binnen lijken te slurpen geef je de boodschap dat borstvoeding ongezond is voor je baby. En dat is natuurlijk onzin. Ook al eet je af en toe junkfood, al eet je het best vaak… borstvoeding is gezond. Dit is niet iets waar we ons bij Melkpunt veel mee bezig houden. We willen niemand overhalen om (langer) te voeden, maar ik moet hier gewoon wat over schrijven. Op de foto staat trouwens, je baby is wat je eet. Dat is wel heel vreemd. Mijn baby is geen chocola en baby’s die kunstvoeding krijgen zijn geen gras (want dat wordt meestal gemaakt van koeienmelk en koeien eten gras). Beter zou zijn: ‘je baby eet wat jij eet’. En dat is nou juist een van de voordelen van borstvoeding. Zo ervaart je kind al allerlei smaken op een subtiele manier via je melk.
  
Waarom zou een overheidscampagne zo borstvoedingsondermijnend zijn?
Velen van jullie zullen het wel kunnen raden, maar ik schrijf het toch op: deze campagne is gefinancierd door een grote kunstvoedingfabrikant. Zonder reclame te maken voor hun product zorgen ze zo toch voor nieuwe klanten. Moeders die bang zijn dat ze nooit meer iets lekkers mogen eten. En moeders die bang zijn dat hun melk ongezond is. Een positieve boodschap zou beter zijn. Een moeder die gezellig zit te eten. Gezonde dingen uiteraard. Met baby aan de borst. Omdat voeden geen punt is.

Bekijk ook

Melkpunt fotoshoot 2016

Melkpunt Campagne 2016: achter de schermen

Tekst: Annemarie Pera & Ayinda Schlüter Het is weer campagnetijd! Elk jaar presenteert Melkpunt de …