Nieuws
Home - Column - Tweeling op de set

Tweeling op de set

Tekst: Lia Kramer, 6 September 2015

Waar heel Nederland vurig hoopte dat Nederland door zou gaan naar de finale van het WK 2014 en daarmee Argentinië zou verslaan op 5 juli 2014, zat ik diezelfde avond wederom weeën weg te zuchten met de vurige wens dat ze nu eindelijk eens door zouden zetten. Waar miljoenen mensen teleurgesteld werden, werd mijn wens gelukkig waarheid; op de vroege ochtend van 6 juli vertrokken wij naar het ziekenhuis waar onze tweeling geboren zou worden.

Tweeling aan de borstNa een voorspoedige bevalling werden onze zoon Hidde en dochter Yke na een zwangerschap van 38+4 dagen geboren. Ik wilde erg graag borstvoeding geven aan onze tweeling en gelukkig waren alle elementen aanwezig om dit te laten slagen; een voldragen tweelingzwangerschap, een voorspoedige bevalling en goed aanhappende, sterke kindjes met mooie geboortegewichten.

Naast de hectiek die een pasgeboren tweeling met zich meebrengt hadden we ook te maken met een peuter en een kleuter die we zoveel mogelijk aandacht probeerden te geven. Overdag was ik alleen met alle kinderen en ik merkte al snel dat het voor ons allemaal het beste werkte als ik de tweeling om beurten voedde. Hierdoor had ik een hand vrij en zo kon ik nog wat hand- en spandiensten verrichten voor onze oudste twee kinderen. Als ik dit zo beschrijf, klinkt het allemaal als rozengeur en maneschijn. In de praktijk hield dit echter in dat ik overdag eigenlijk constant bezig was; was het niet met voeden, dan wel met iets anders. ’s Avonds zat ik vanaf een uur of 18.00 tot een uur of 23.00, letterlijk, vastgeplakt op de bank. Want met temperaturen van 30 graden clusterden Hidde en Yke ’s avonds eigenlijk non-stop en had ik naast mijn eigen warme lijf, ook nog 2 zwetende, kleine wurmpjes op me vastgeplakt.

Het was op één van deze avonden, dat ik in een soort vlaag van baldadigheid besloot om te reageren op een oproepje van een castingbureau waarin een kennis mij had getagd. Even een moment van luchtig vermaak en plezier tussen papa en mama middenin onze heksenketel. Er werd een tweeling gezocht voor een Nederlandse serie. De serie was ons onbekend. De tweeling moest een aantal weken ouder zijn dan de twee weken oude Hidde en Yke en ik was allesbehalve serieus toen ik de mail schreef. Mijn man en ik hebben erg gelachen om de overkill aan bijvoeglijke naamwoorden als ‘allermooist’, ‘allerknapst’ en ga zo maar door.

Groot was onze verbazing toen de volgende ochtend de telefoon ging. Talpa wilde graag onze tweeling als figurant hebben in ‘Divorce’.

Ik heb eerlijk aangegeven dat ik eigenlijk niet serieus had gereageerd, dat ik hier even over na moest denken en ook nog vele vragen had. We hadden het in ons, pas uitgebreide, jonge gezin al zo druk… Één van de vragen die ik had, ging over de voeding die in de serie werd gebruikt. De tweeling, Jan en Marie, krijgt kunstvoeding. Ik wilde echter dat Hidde en Yke enkel borstvoeding zouden krijgen. Naast dat hun maagjes niet gewend waren (en zijn 😉 ) aan kunstvoeding ben ik een groot voorstander van het geven van borstvoeding en wilde ik mijn principes niet overboord gooien door de tweeling kunstvoeding te laten geven in een tv-serie. De productie-assistente dacht goed met ons mee en samen met de regie en de regisseuse werd er aangegeven dat dit geen probleem zou zijn. Ik nam gekolfde melk mee naar de opname-locatie samen met een flessenwarmer, en tijdens de opnames kregen Hidde en Yke dan de borstvoeding als voeding aangeboden. We hebben, hier thuis op de bank, smakelijk gelachen om de straal melk die uit de fles omhoog spoot tijdens een scene waarin Joyce (Katja Herbers) de fles geeft aan Marie (Yke). Ha, zei ik vol trots,dat is ‘mijn’ melk, lekker vol in beeld.

Tijdens de opnames was er genoeg tijd om te voeden. De tweeling was nog maar zeven weken oud toen we begonnen met filmen en ze kwamen om de 2,5 uur voor een voeding. Aangezien ik ze op locatie sowieso om de beurt voedt (enigszins discreet dubbelvoeden is en blijft een haast onmogelijke opgave), en ik ze altijd op verzoek heb gevoed, hield dit in dat de gehele crew soms op ons moest wachten. Ik heb me echter geen moment onprettig gevoeld; ik had ook het geven van de borstvoeding duidelijk met de productie-assistente besproken en de behoeftes van de kinderen zouden te allen tijde voor gaan op het draaischema. Ik moet zeggen dat ik me ook vooral erg trots voelde. Ik kon de tweeling altijd en overal eten geven en van de acteurs en enkele crewleden kreeg ik ook alle lof dat ik de tweeling zelf voed. Ik benader het geven van borstvoeding als iets ‘natuurlijks’ en het kwam dan ook wel voor dat ik tussen de cast en crew zat te voeden. Toen er scenes werden gedraaid in de mannenvilla, zat ik bijvoorbeeld in de luie stoel in de kamer te voeden. Voor de rust van de kinderen zonderde ik me vaak wel af van de drukte die het filmen met zich meebracht en daardoor heb ik op eigenlijk alle plaatsen waar er is gefilmd met de tweeling wel gevoed. Zo heb ik op het bed van Joris (Waldemar Torenstra) borstvoeding gegeven, op de bank in Joyce (Katja Herbers) haar appartement, in de babykamer van Jan en Marie, in de keuken van de mannenvilla, in de slaapkamer van Joyce en ga zo maar door.

a2

Waar ik normaal best wel een controlfreak ben, heb ik het aangedurfd om het ‘Divorce-avontuur’ aan te gaan. In de hectische wereld van de productie van een serie bracht de borstvoeding de tweeling en mij rust. Door het geven van de borstvoeding van tevoren goed te hebben besproken, heeft dit avontuur ons opgeleverd wat we hoopten; uniek beeldmateriaal van onze kinderen, mooie herinneringen en één-op-één tijd met de tweeling. Inmiddels hebben ook wij alle afleveringen van ‘Divorce’ bekeken en zijn we het erover eens dat het toch wel erg leuk is dat onze kinderen meespelen in zo’n leuke serie. Voor seizoen 4 hebben we de eerste draaidag inmiddels alweer gehad, en waar de tweeling in de serie geen voedingen meer krijgt, voed ik op de set nog lekker door. 🙂

a1

NB. op dit moment worden er weer nieuwe afleveringen gemaakt. We zijn net terug uit Griekenland waar ook wat opnames werden gemaakt.

Bekijk ook

Melkpunt fotoshoot 2016

Melkpunt Campagne 2016: achter de schermen

Tekst: Annemarie Pera & Ayinda Schlüter Het is weer campagnetijd! Elk jaar presenteert Melkpunt de …