Nieuws
Home - Column - Column: WHO-feestje

Column: WHO-feestje

Tekst door Yael Haller

Melkpunt houdt zich aan de WHO-code. We komen er steeds meer achter wat dat precies inhoudt. Er mag geen reclame gemaakt worden voor producten die de borstvoeding ondermijnen, zoals zuigelingenvoeding, flessen en spenen. Hier staan wij helemaal achter. Dit houdt in dat we niet samenwerken met bedrijven die zich niet aan de code houden. Bij twijfelgevallen kunnen we terugvallen op de inzichten van onze collega’s van Stichting babyvoeding. Zo leren wij steeds meer om op ons eigen kompas te varen. Het doel van de WHO Code is borstvoeding te beschermen tegen commerciële invloeden. De Wereld Gezondheidsorganisatie en andere organisaties als Unicef adviseren om kinderen de eerste zes maanden borstvoeding te geven, gevolgd door introductie van vast voedsel in combinatie met borstvoeding. Ze adviseren ook dat de borstvoeding wordt voortgezet tot 2 jaar en daarna zo lang als moeder en kind prettig vinden.

Ook in mijn privéleven houd ik me aan de WHO-code. Grotendeels zonder het door te hebben, maar dankzij melkpunt steeds bewuster. Ook in de opvoeding is het belangrijk om op je eigen kompas te varen. Niet alleen betreft (borst)voeding. Er zijn zo veel keuzes die voor altijd invloed op je kind zullen hebben. Religie, onderwijs, cultuuraanbod, sport en nog veel meer. Het is soms wel lastig om keuzes te maken omdat er zo veel onderzoeken en experts zijn die elkaar tegenspreken. En dan heb je ook nog de adviezen van familie, vrienden en zelfs vreemden. En natuurlijk het belangrijkste, als ouders moet je er samen achter staan. We hebben ons voor een groot deel aan de adviezen van de WHO gehouden. Tot zes maanden uitsluitend borstvoeding, daarna rustig de introductie van vast voedsel, maar met mijn oudste twee kinderen niet tot twee jaar. Toen zij klein waren had ik zelfs nog nooit van de WHO gehoord. Steeds vaker zag ik op facebook vage kreten als ‘de WHO-norm’ voorbij komen. Die heb ik dus nu voor het eerst ‘gehaald’. Ik vind het raar om het zo te noemen omdat ik je baby voeden niet zie als iets wat je vol moet houden. Mijn jongste zoontje is twee geworden en ik voed hem nog op verzoek. En dat is best vaak. Niet omdat het van de WHO moet. Het gaat goed en we hebben geen reden om te stoppen. Ik ben toch ook wel een beetje trots.

who-feestje

Twee jaar is lang, maar eigenlijk ook weer kort. Ik ben al weken emotioneel omdat ik het ongelooflijk vind dat de babytijd alweer voorbij is. Tijd voor een feestje! En tijd voor reflectie. Wat zijn er veel mooie, grappige, handige en ongemakkelijke borstvoedingsmomenten geweest. Vooral onderweg is borstvoeding handig. In een volle bus voel ik me altijd ongemakkelijk en probeer ik het wel uit te stellen met liedjes en dingen aanwijzen, die ritjes duren toch niet zo lang. Verder zijn er niet veel situaties waarin ik het niet durf. In het vliegtuig vind ik het ideaal Geen pijnlijke oortjes met opstijgen en landen. Ook heb ik veel gevoed op terrasjes, in wachtkamers, in natuurgebieden en hangend over de maxicosi in een rijdende auto. Dat laatste is niet echt aan te raden eigenlijk. De mooiste plek waar ik heb gevoed was bij een waterval op een omgevallen boom. We waren daar met vrienden. Alle kinderen speelden en wij zochten een rustig plekje op, want ik hoopte dat hij nog even kon slapen. Idyllisch. De vervelendste plek moet wel het ziekenhuis zijn, met allemaal hoestende zieke mensen om ons heen. En de gekste plek? In een galerie tijdens een hele drukke expositie. Het leek wel ‘performance art’!

En nu heb ik dus een peuter aan de borst. Drinken doet hij vooral voor en na het slapen. Buitenshuis voeden komt dus steeds minder vaak voor. Zouden mensen er anders naar gaan kijken? Ik ben benieuwd. Ik wil hem in elk geval geen borstvoeding weigeren om wat anderen zouden kunnen denken. Als hij er tussendoor om vraagt dan is er meestal iets aan de hand waardoor hij even wat rust of troost nodig heeft. Ik ben blij dat ik hem dat nog steeds kan geven op de manier die voor ons zo vertrouwd is.

Bekijk ook

Melkpunt fotoshoot 2016

Melkpunt Campagne 2016: achter de schermen

Tekst: Annemarie Pera & Ayinda Schlüter Het is weer campagnetijd! Elk jaar presenteert Melkpunt de …